IPC

Tips bij het aannemen van personeel

Aannemen van nieuwe werknemers kan een stressvol proces zijn. Het begint al bij het kiezen van het type werknemer die je wil aannemen. Heb je namelijk behoefte aan een vaste kracht in je bedrijf of juist uitzendkrachten? Er komt een heleboel bij kijken om mensen te werven en te selecteren naar jouw behoeften. Als dat proces eenmaal is voltooid, moet je ook nog kijken naar de verschillende vaardigheden en expertises die verschillende mensen met zich meebrengen. Je wil namelijk iemand kiezen die goed bij je bedrijf past, goed bij je huidige collega’s past en daarnaast natuurlijk de werkzaamheden correct uitvoert. In dit artikel zullen handige tips worden besproken die je kan gebruiken wanneer je zelf personeel moet aannemen voor jouw bedrijf.

Let op betrokkenheid

Iedereen wil het liefst iemand aannemen die zich betrokken voelt en zich betrokken gedraagt. Iemand aannemen kan namelijk erg veel tijd en moeite kosten, dus dan wil je niet dat iemand weer snel vertrekt maar het liefst lang onderdeel blijft van het team. Wanneer je bezig bent met werving en selectie van nieuwe werknemers, is het dan ook belangrijk om te zoeken naar mensen die zich betrokken voelen. Vaak zijn mensen minder betrokken als ze regelmatig en snel van baan wisselen, dus dat is iets wat je goed moet bekijken op het cv. Daarnaast kun je ook simpelweg tijdens een gesprek vragen hoe lang ze van plan zijn om te blijven, of ze zichzelf op lange termijn ook nog bij het bedrijf zien, of dat het eigenlijk een soort tussenstop is.

Doe verschillende testjes

Je kunt je kandidaten verschillende testen laten doen, zodat jij bijvoorbeeld een goed beeld krijgt van hun analytische vaardigheden. Er zijn enorm veel verschillende tests waar je gebruik van kunt maken. Uit een gesprek kun je namelijk al wel veel halen, maar daden spreken luider dan woorden. Als iemand door het doen van bepaalde testen kan laten zien dat hij daadwerkelijk capabel is, dan weet je dat je de juiste kandidaat voor je hebt. Het ligt er maar net aan wat voor bedrijf je runt en wat voor capaciteiten je naar zoekt. Hierop kun je de verschillende tests baseren.

Check je kandidaten op social media

Vaak kan het profiel dat iemand schetst op social media al heel veel zeggen over deze persoon. Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen stellen over het persoonlijke leven van de kandidaat, maar hun social media geeft ook al een hoop weg. Je kunt ook bijvoorbeeld op LinkedIn kijken voor een professioneler beeld van de persoon in kwestie. Vaak is deze informatie ook relevanter dan de informatie die hij bijvoorbeeld op websites als Twitter of Instagram plaatst.

Let op de vragen die de persoon stelt

Wanneer je personeel gaat aannemen en dus gesprekken gaat voeren, zul je vaak ook als werkgever vragen naar je hoofd geslingerd krijgen. Het is goed om te kijken naar wat voor soort vragen dit zijn, gezien dit al veel over de kandidaat kan zeggen. Je kunt namelijk zien of ze goed zijn voorbereid, of eigenlijk niets over de functie weten.